Bereik de juiste prospecten met B2B zoekmachine marketing

  • Time to read 2 minutes
Zakelijke klanten bereiken?

Zakelijke klanten bereiken?

Duurzame klantrelaties, langlopende verkoopgesprekken, moeilijk beïnvloedbare decision makers op diverse beslissingsniveaus. We hoeven het u niet uit te leggen, zakendoen met andere zakenlui (B2B) is heel anders dan handel drijven met consumenten (B2C). En dat geldt ook online! B2B zoekmachine marketing is bijgevolg ook heel verschillend van de B2C aanpak zoals we die gebruikelijk kennen.

Welke implicaties dit nu precies heeft voor uw online B2B activiteiten en hoe u hier best op kunt inspelen, leggen we u hieronder kant-en-klaar uit.

B2C versus B2B zoekmachine marketing: wezenlijke verschillen

Een nog steeds veelgemaakte fout is dat business-to-business websites volgens business-to-consumer modellen worden opgezet. En hoewel het fundamentele marketing doel uiteindelijk hetzelfde is, nl. een verkoop tot stand brengen, is de logica ver zoek. Waar gewone consumenten zich op internet makkelijk tot kopen en zelfs tot impulsaankopen laten verleiden, gebeurt de B2B verkoop doorgaans helemaal niet online! Nee, het is het logische gevolg van een gefundeerd en complex verkoopproces waarbij het eerste contact in dit geval via het web verloopt.

Heeft B2B zoekmachine marketing dan nog zin? Jazeker! De online focus komt immers te liggen op kwalitatieve leadgeneratie: het bereiken en aantrekken van de juiste prospecten. En ondanks dat dit er doorgaans veel minder zijn dan gewone consumenten – afhankelijk van uw business enkele honderd- of in het beste geval duizenden tegenover vele miljoenen – mogen we er toch van uitgaan dat het aankooptraject bij maar liefst 85% van uw potentiële B2B prospecten op internet start.

Prominente rol Pay per click (PPC) advertising

Nieuwe prospecten komen uiteraard niet uit de lucht gevallen. Om nieuwe leads te genereren lenen zowel zoekmachine optimalisatie (SEO) als zoekmachine adverteren (SEA) zich perfect. Vooral Pay per click (PPC) advertising blijkt hét middel bij uitstek voor leadgeneratie. Het concept is simpel: de prospect zoekt online informatie op en komt via uw PPC zoekmachine advertentie op uw website terecht. De resultaten zijn snel, de kosten relatief laag.

Dat verklaart meteen ook waarom B2B zoekmachine marketing tegenwoordig zoveel terrein wint op andere marketing tools. Het biedt bedrijfsleiders immers een dubbel voordeel: de bedrijfsboodschap wordt maximaal geventileerd én de juiste prospecten worden optimaal bereikt.

Gouden tips voor online B2B adverteren

Afsluitend volgen nog enkele aandachtspunten die uw online B2B succes in hoge mate zullen bepalen:

  • Kruip in de huid van de prospect – stel zijn noden centraal, zowel in uw advertenties als op uw landingspagina’s. Reik hem alle mogelijke informatie (data sheets, toepassingen,...) aan waarnaar hij op zoek is. Dit schept vertrouwen en geloofwaardigheid, de basis van elke goed onderbouwde klantrelatie.
  • Zet prospecten aan tot actie – zorg dat ze op uw website iets waardevols kunnen krijgen (een whitepaper, demo,...) in ruil voor hun contactgegevens. Dit vormt vaak de eerste stap in het verkoopproces.
  • Laat geen leads verloren gaan – hou binnengekomen leads adequaat bij via bv. een CRM programma of een andere database. Zo kan uw sales team ze efficiënt opvolgen.
  • Filter uw doelpubliek continu – vermijd zoveel mogelijk tekst in uw advertenties die de verkeerde prospecten aantrekt. Het aantal kliks zal doorgaans minder, maar kwalitiever zijn. Volg dit constant op, zodat u uw doelpubliek blijvend kunt verfijnen.
  • Evalueer de "echte" ROI – kliks vertalen zich niet automatisch tot online resultaten in een B2B context. Ook een offline telefoongesprek na doorklikken op uw online advertentie is een conversie die tot een verkoop kan leiden. Hou hier voldoende rekening mee bij de (eind)evaluatie van uw campagne.

Meer weten over online B2B adverteren?
Contacteer Clickwise vrijblijvend.