Van klik tot conversie: 6 tips

  • Time to read 2 minutes
Van website bezoekers klanten maken?

Van website bezoekers klanten maken?

Conversie – het omzetten van vrijblijvend online verkeer naar een concrete actie – is een kernwoord voor elke internet marketeer. Een vraag die vaak gesteld wordt door website eigenaars is: “Ik krijg veel bezoekers op mijn site maar weinig contactaanvragen of verkopen. Waaraan ligt dat?” Laten we samen bekijken hoe we dit kunnen oplossen.

Uw product

De eerste stap naar een betere conversieratio is de evaluatie van het product of de dienst die u aanbiedt. Bestaat er wel een markt voor? Om deze vraag te beantwoorden kunt u gaan uitzoeken of gelijkaardige producten succesvol verkocht worden via het internet. Als dat niet het geval is dan moet u misschien uw internetstrategie aanpassen. Niet ieder product leent zich immers even goed tot directe online verkoop. Maar niet getreurd, mits de juiste aanpak slaagt u er beslist in uw doelstellingen te verwezenlijken.

Verlaag de drempel tot conversie

Bij een complex product kan de drempel hoog liggen om meteen tot aankoop over te gaan. Zorg er daarom voor dat de klant zijn interesse kan laten blijken zonder dat hij een groot engagement hoeft aan te gaan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat uw klant via het contactformulier een afspraak in uw showroom kan aanvragen. Zo realiseert u als het ware een mini-conversie die in een latere fase tot een effectieve verkoop kan leiden.

Waarin onderscheidt u zich?

Neem vervolgens de strategie en de prijzen van de concurrentie onder de loep. Vergelijk uw werkwijze met die van hen en stel u de vraag: “Waarom zouden mijn bezoekers voor mij kiezen in plaats van één van mijn concurrenten?” Wanneer u hierbij stil staat, krijgt u beter inzicht in hoe u zich onderscheidt van de anderen, wat uw unique selling propositiion is. Dit is cruciaal in uw marketingcommunicatie om uw conversieratio een duwtje in de rug te geven. En vergeet niet: eerlijk duurt het langst. Blijf kritisch voor de kwaliteit van uw product. Beantwoordt het aan de promotiepraatjes op uw website?

Geef oplossingen

Uw bezoekers zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Weet u met welke problemen uw bezoekers worstelen? Toont uw website hoe uw product die problemen kan oplossen? U zal uzelf moeten verplaatsen in de schoenen van uw klanten om zo beter te begrijpen waar ze naar op zoek zijn. Enkel zo kan u hen de ideale oplossing aanbieden. Eens u het probleem van uw bezoekers begrijpt, moet u uw webpagina’s herwerken zodat ze aantonen dat uw product de oplossing kan bieden. Uw conversie ratio zal er wel bij varen.

Overtuigend website ontwerp

Uw website mag geen amateuristische indruk opwekken, uw site moet er professioneel uitzien. Het ontwerp moet op alle pagina’s worden doorgetrokken en de bezoeker moet eenvoudig kunnen navigeren. Om uw bezoekers te converteren naar klanten doet u er uiteraard goed aan om uw contactgegevens weer te geven. Beperk uw afbeeldingen tot een minimum zodat uw pagina’s snel worden gedownload. Verzeker u er ook van dat uw webhost een snelle internetverbinding aanbiedt. De meeste bezoekers zullen niet blijven wachten tot de webpagina geladen is. Zo riskeert u dat niet u maar een concurrent de conversie kan opeisen.

Zorg ervoor dat uw bezoekers makkelijk kunnen bestellen. Veel internetsurfers haken af bij een bestelprocedure die te lang duurt of te ingewikkeld is. Wees dus zeker dat u geen halve conversie binnenhaalt en maak uw bestelproces zo eenvoudig en snel mogelijk. Voorzie een aantrekkelijke titel op uw website die indruk maakt op uw bezoekers en hen aanzet om verder te lezen. Een goede titel heeft als boodschap: “Wij hebben de oplossing voor uw probleem.”. Daarna moet uw website aantonen dat u hun probleem begrijpt en dat u de beste oplossing kan aanbieden.

Vertrouwen is het sleutelwoord

Getuigenissen en garantie aanbiedingen zijn een handig hulpmiddel om een klik naar een conversie te bevorderen. Op het internet is geloofwaardigheid heel belangrijk. De belangrijkste methodes die daarvoor gebruikt worden, zijn een privacyverklaring, een nieuwsbrief, getuigenissen van tevreden klanten en een sterke garantie. Gebruik elke gelegenheid om commentaren van klanten te verzamelen over hoe uw product hen heeft geholpen. Vraag hun toestemming om hun verhalen te publiceren als getuigenissen. 

Een manier om getuigenissen in te winnen is bijvoorbeeld een enquête onder uw klanten. Zo kan u zowel getuigenissen als feedback over uw producten verzamelen zodat u uw diensten kan verbeteren of nog meer producten kan aanbieden. Des te groter het vertrouwen in uw product, des te groter de kans op conversie. Veel klikken naar uw website krijgen is positief, maar is slechts een eerste stap naar online succes.